blog-image

oktober 22, 2018

Trommelremmen

Het doel van remmen is om de auto dat in beweging is tot stilstand te brengen door wrijving. Daarbij wordt om een term uit de mechanica te gebruiken, arbeidsvermogen van beweging omgezet in warmte. Als tijdens het remmen de wielen blokkeren ontstaat er warmte tussen de wegdek en de banden. Bij niet blokkerende wielen ontstaat er warmte tussen de remschoenen en de remtrommels bij trommelremmen en tussen remblokken en remschijven bij schuifremmen.

Onderdelen van een trommelrem

De belangrijkste onderdelen van een trommelrem zijn de ankerplaat, de remsegmenten met de remvoering (samen wordt dit de remschoen genoemd), de wielcilinder, de afstelinrichting, terugtrekveren en de remtrommel. De remtrommel kan rechtstreeks op de as of op een flens die met de as meedraait zijn gemonteerd. In een ander geval met de remtrommel op de flens. Alle remonteerden met uitzondering van de remtrommel zijn op de remankerplaat gemonteerd.

Hoe werkt een trommelrem?

Om de nodige wrijving te kunnen ontwikkelen worden de remschoenen tegen de trommel gedrukt. De veren zorgen voor het terugtrekken van de schoenen. Om de drukkracht over te brengen, maken wij gebruik ban vloeistof en of luchtdruk en onderdruk. De remschoenen kunnen op verschillende manieren zijn verkankerd worden aangedrukt. Zo spreek je van enerzijds primaire en secundaire remschoenen en anderzijds van simplex, duplex, servo en duo- servoremmen.

Primaire en secundaire remschoenen

Draait de remtrommel volgens de uitvoering tegen de klok in dan zal deze bij het remmen de linke remschoen (de voorste) op zijn ankerpunt drukken en naar buiten willen doen draaien. Daardoor krijgt die remschoen een zelfbekrachtiging en wordt daarom ook wel de primaire remschoen genoemd. Door de oplopende werking die de remschoen ondervindt, is de kracht waarmee deze de trommel afremt. Ongeveer het dubbele van de aandrukkracht. Bij de rechterremschoen doet zich het omgekeerde voor. Deze schoen noemen wij de secundaire remschoen. Het zal duidelijk zijn dat bij deze uitvoering zich het omgekeerde voordoet als er wordt geremd bij het achteruitrijden. De secundaire remschoen krijgt dan een oplopende werking. Er kan dus bij vooruit en achteruitrijden even krachtig worden geremd. Er kan dus bij vooruit en achter rijden even krachtig worden geremd.

Een trommelrem vervangen is mogelijk via ServiceRight Auto’s. Indien u hier een offerte voor wilt op vragen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.