blog-image

mei 15, 2019

Olie op bougie

Hieronder vertellen wij u precies wat de bougie doet en wat u kan doen als hij niet meer optimaal werkt met voorbeeld olie op de bougie.

Wat doet de bougie precies?

De belangrijkste functie van een bougie is het ontsteken van het brandstof/ luchtmengsel in de verbrandingskamer. Elektrische energie wordt overdragen via de bougie waar deze de spleet verspringt en de vonk ontbrandt van het mengsel benzine en lucht. Bougies trekken ook warmte uit de verbrandingskamer en transporteert het naar het koelsysteem.

Motorolie wordt gebruikt om de bewegende delen van een motor te smeren. Het constant bewegen van de motoronderdelen geneert warmte evenals slijtage. Motorolie helpt de wrijving te minimaliseren en drijft de warmte die door de motor wordt gegenereerd.

In de olie pan zit motorolie opgeslagen. Een typische olie pan kan maximaal 6 liter olie bevatten. Wanneer de motor start trekt de oliepomp de olie uit het oliecarter door een deel dat de opneembuis wordt genoemd. De olie beweegt vervolgens naar de oliefilter dat vuil verwijdert voordat het via de spurtgaten naar de verschillende delen van de motor wordt gestuurd. Uiteindelijk gaat het terug naar de olie pan om het proces opnieuw te starten.

De olie lekt in de inspectieservice van de bougiespoel

Misschien ligt het aan de olie. Dat er olie op uw bougie is gekomen doordat u deze zelf ging verversen. Het is dus verstandig om uw olie te verversen bij ServiceRight Auto’s.

Olielekkages in de bougies zijn een indicatie voor een vrij ernstig probleem dat onmiddellijk moet worden geïnspecteerd en gerepareerd. Het is bijna altijd te wijten aan een defecte pakking of O-ring, maar ook kan het gevolg zijn van een defecte zuiger of een versleten klep geleiden.

Olie die zich in de bougiespuitbuizen bevindt zal de prestaties van de motor drastisch beïnvloeden wat leidt tot ontsteking fouten, verhoogd olieverbruik en blauwe uitlaatgassen. In extreme gevallen kan dit zelfs leiden tot een motorbrand. Als uw auto een van deze vertoont moeten de bougies zo snel mogelijk worden geïnspecteerd.

Veel voorkomende redenen om dit te laten gebeuren:

  • Lekkende kleppendekselpakkingen: Het kleppendeksel is een metalen onderdeel aan de bovenkant van de motor dat de motor afdicht en olielekken helpt voorkomen. Tussen het kleppendeksel en de motor zitten pakkingen die na verloop van tijd de neiging hebben om te falen. Door de hoge temperatuur van de motor kunnen de pakkingen broos worden en gaan lekken. Het is mogelijk dat de olie in de bougieputjes lekt. Lekkende klepdekselpakkingen moeten zo snel mogelijk worden gerepareerd, anders kan dit leiden tot verdere schade aan de motor waardoor de reparatie kosten kunnen stijgen.
  • O-ring afdichtingen ontbreken: er zijn O-ring afdichtingen aan de onderkant van de bougies en als een afdichting begint te falen, kan er olie langs deze afdichtingen en in de bougie-bron lekken. Nogmaals, dit probleem moet zo snel mogelijk worden hersteld en de bougies moeten ook worden vervangen.
  • Mislukte zuigercompdessieringen: de zuigers in de motor van een auto hebben compressieringen aan de bovenkant van de zuiger en de onderkant. Deze ringen worden in groeven in de zuiger geplaatst en helpen overtollige olie van de cilinderwanden af ​​te schrapen en voorkomen dat olie in de verbrandingskamer komt. Als deze ringen falen, kan olie in de bougies van de bougie terechtkomen. Andere symptomen van falende compressieringen zijn een verhoogde uitlaat die blauw is en vettig ruikt.
  • Falende Piston: een te warme piston kan een gat of barst ontwikkelen. De meest voorkomende symptomen van een falende zuiger zijn rammelaar en kloppende geluiden terwijl de auto loopt, overmatige olie verbranden, evenals een verlies van vermogen en het afvuren van de motor. Het kan ook leiden tot olie in de bougies. Dit is een uiterst ernstige aandoening die zo snel mogelijk moet worden gerepareerd.
  • Versleten klep geleiders: klep geleiders helpen de luchtinlaat te regelen door de kleppen op hun plaats te houden terwijl de motor draait. Na verloop van tijd kunnen klep geleiders extreem versleten raken en moeten ze worden vervangen. Blauwe rook en olie of as in de bougies zijn een veelvoorkomend symptoom van falende klep geleiders. Gedragen klep geleiders kunnen leiden tot ernstigere motorproblemen en moeten zo snel mogelijk worden gerepareerd.

Hoe gaat de monteur te werk:

Een monteur controleert de pakkingen van uw klepdeksel, O-ringafdichtingen, zuigers en andere belangrijke componenten. De monteur moet mogelijk de auto starten en testen om de oorzaak van het lek op te sporen en een juiste diagnose te stellen. Bij ServiceRight kan de monteur uw bougie vervangen. Wij zullen er dan ook voor zorgen dat u bij uw dichtstbijzijnde garage zit.

Hoe belangrijk is deze service?

Olie in een bougie bron is een zeer ernstig probleem dat zo snel mogelijk moet worden gerepareerd. Het kan grote schade brengen aan de motor zoals; gebroken of kromgetrokken zuigers en kleppen. Uiteindelijk, indien niet gerepareerd, kan de koppakking resulteren in de fatale vernietiging van de motor. Er is ook potentieel voor een motorbrand als de bougies de olie doen ontvlammen.