blog-image

maart 20, 2019

Startrelais

Een van de belangrijkste en meest vergeten component van het ontstekingssysteem van de auto is het startrelais. Dit elektrische onderdeel is ontworpen om de stroom van de accu naar de startersolenoïde om te leiden die vervolgens de starter activeert om over de motor te draaien. Door de juiste activering van dit proces kan het circuit van de contactschakelaar worden voltooid. Waardoor u de auto kunt uitschakelen wanneer u de sleutel uitschakelt. Hoewel het onwaarschijnlijk is dat u ooit een probleem zult ondervinden met het startrelais is het vatbaar voor mechanisch falen en met het worden vervangen door een professionele monteur als het uitvalt.

Dit zijn de symptomen van een versleten startrelais:

1. Auto start niet

Het meest voor de hand liggende waarschuwingsbord dat een probleem met het startrelais is. Is wanneer de auto niet start wanneer u het ontstekingsproces start . Niet elke elektronische sleutel heeft een handmatige ontstekingsschakelaar. Wanneer de voeding is ingeschakeld moet deze echter een signaal naar het startrelais sturen zodra de sleutel wordt ingedrukt of op de startknop wordt gedrukt. Als u op deze knop drukt of als u de sleutel op een handmatige contactschakelaar draait en het voertuig niet kantelt kan dit worden veroorzaakt door een probleem met het startrelais.

Dit probleem kan worden toegeschreven aan een circuit dat heeft gefaald, dus het maakt niet uit hoe vaak u de sleutel draait uw auto zal niet starten door de gefaalde circuit. Als het circuit nog niet volledig is mislukt kunt u een klikgeluid horen terwijl u de sleutel probeert te draaien. In beide gevallen moet u contact opnemen met een professionele monteur om het symptoom te inspecteren en een juiste diagnose te stellen van de precieze oorzaak.

2. Startmotor blijft aan nadat de motor is gestart

Wanneer u uw motor start en de sleutel loslaat of stopt met het indrukken van de startknop op een modern auto moet het circuit worden gesloten waardoor de motor wordt uitgeschakeld. Als de starter blijft branden nadat de motor is gestart hebben de hoofdcontacten in het startrelais hoogstwaarschijnlijk in de gesloten positie aan elkaar gelast. Wanneer dit gebeurt zal het startrelais vastzitten in de aan-positie en schade aan de starter, het circuit, het relais en het transmissie-vliegwiel optreden als dit niet onmiddellijk wordt geadresseerd. Het kan ook zijn dat u de startmotor moet vervangen van uw auto.

3. Incidentele problemen bij het starten van uw auto

Als het startrelais correct werkt stuurt het de starter elke keer dat het wordt ingeschakeld. Het is echter mogelijk dat het startrelais beschadigd raakt als gevolg van overmatige hitte, vuil en puin of andere problemen die een sporadische werking van de starter kunnen veroorzaken. Als u uw auto probeert te starten en de starter niet onmiddellijk wordt geactiveerd, maar u draait het contactslot nog een keer en het werkt, dan is dit waarschijnlijk het gevolg van een probleem met het relais. In dit geval is het belangrijk dat u zo snel mogelijk contact opneemt met een monteur zodat deze kan bepalen waardoor het intermitterende contact wordt veroorzaakt. In veel gevallen is een intermitterend startprobleem gekoppeld aan een slechte draadverbinding die vies kan worden door blootstelling onder de motorkap.

4. Klikgeluid afkomstig van de starter

Dit symptoom komt vaak voor als uw batterij van de auto bijna leeg is, maar is ook een indicator dat uw startrelais geen volledig signaal afgeeft. Het relais is een alles of niets apparaat wat betekent dat het ofwel de volledige elektrische stroom zendt of niets naar de starter zendt. Er zijn echter enkele situaties waarin een beschadigd startrelais ervoor zorgt dat de starter een klikgeluid maakt wanneer u de sleutel omdraait. Het startrelais is een zeer duurzaam en betrouwbaar mechanisch onderdeel, maar er kan schade optreden waardoor een monteur het startrelais moet vervangen.