blog-image

November 5, 2018

Bandenspanning

Een juiste bandenspanning is een kwestie van veiligheid, brandstofbesparing en levensduur van de banden. Te weinig spanning in de voorbanden geeft aanleiding tot onder stuur. Te weinig spanning in de achterbanden kan resulteren in overstuur. Autobanden vervangen heeft weinig zin als de bandenspanning niet up-2-date wordt bijgehouden.

Autobanden vervangen

Hoe hoog moet de bandenspanning zijn?

Is de bandenspanning 0,5 bar lager dan voorgeschreven dan zullen de banden ongeveer 8.000 km minder dienst kunnen doen. Bij een bandenspanning die 1 bar en meer te laag is:

  • Riskeert u een klapband
  • Zal u per jaar 1 volle tank meer brandstof verbruiken
  • Heeft i een slechte wegligging en baanvastheid
  • Word de remweg aanmerkelijk lager

Toch zijn er veel automobilisten die met een te lage bandenspanning rijden. U dient zich strikt te houden aan de door de fabrikanten opgegeven waarden. Deze zijn vastgesteld in overleg met de constructeur, rekening houdend met de constructieve eigenschappen van de band, de maximale snelheid en belasting de gebruiksomstandigheden en de rijeigenschappen. De spanning moet worden gecontroleerd wanneer de band koud is. Dat is ene band waarmee ten minste twee uur niet is gereden of slechts gedurende 2 à 3 km met een lage snelheid. Door het doorbuigen tijdens het rijden kan de spanning stijgen met een 0,3 bar. Dat is een normale zaak en de banden zijn er tegen bestand. Ze kunnen zelf spanningen weerstaan van 6 à 7 bar. Hoe meer banden doorbuigen hoe warmer ze worden met een grote slijtage als gevolg. Vandaar dat de normale spanning met 0,2 à 03 bar moet worden verhoogd bij volle belasting of aanhoudend hoge snelheden op snelwegen. Lukt het niet om de bandenspanning in koude toestand te verhogen dan moet de druk met 0,3 bar boven de normaal voorgeschreven bandenspanning worden verhoogd. Na dien moet de spanning gecontroleerd worden in koude toestand.