blog-image

december 17, 2018

Koelvloeistof lekkage

Koelvloeistoflekkage is een vervelend probleem aan de auto. Koelvloeistof heeft namelijk een belangrijke werking: deze vloeistof zorgt ervoor dat de motor altijd op de optimale temperatuur gehouden wordt tijdens het rijden. Het is een gesloten systeem waarbinnen een bepaalde hoeveelheid koelvloeistof aanwezig moet zijn. Is de koelvloeistof onder peil geraakt door lekkage, dan kan de motor oververhit raken. Is er écht weinig koelvloeistof, dan raakt de motor meestal aan de kook.

Koelvloeistof lekkage is het lekken van koelvloeistof uit een gesloten systeem en kan tal van redenen hebben. Het constant bij blijven vullen van vloeistof is niet verstandig. Ergens zit een probleem en dat probleem kan plotseling groter worden waardoor de motor compleet in puin kan draaien. En dan worden de kosten echt hoger.

Hoe ontstaat een koelvloeistof lekkage?

Koelvloeistoflekkage kan ontstaan door het uitdrogen van leidingen, door lekkage binnen de waterpomp of de radiateur, door slijtage aan het reservoir en het slijten van koppelingen. Al met al zijn er dus veel oorzaken die kunnen leiden tot koelvloeistoflekkage. Slijtage aan het reservoir is ongebruikelijk, maar komt wel degelijk voor. Wanneer u een oudere auto hebt, kan het kunststof (vooral in de aansluiting op de slang) uitharden, waardoor dit afbrokkelt. In dat geval loopt de vloeistof er langs de slang uit. Het vervangen van het reservoir en alle aanwezige koelvloeistof is dan de beste en goedkoopste oplossing.

Kapotte slangen, waterpompen en radiateurs komen echter veel vaker voor wanneer het gaat om lekkage van de koelvloeistof. Wanneer er koelvloeistof verdwijnt uit het systeem, weet u zeker dat er lekkage is: het is immers een gesloten systeem. Door de auto op een werkplaatsbrug te plaatsen, kunt u vaak de sporen van de lekkage volgen. Hebt u geluk, dan kunt u zelfs sporen van lekkage zien onder de motorkap wanneer de auto nog op de grond staat.

Het achterhalen van de lekkage is makkelijk wanneer er veel lekkage is. Is er veel minder lekkage, dan is het veel lastiger. Onze experts kunnen dit voor u doen door met goede apparatuur en verlichting op zoek te gaan naar het probleem. Bij veel vuil onder de motorkap zal de motor eerst afgespoten worden om zo beter te kunnen zien waar sporen van lekkage ontstaan.

In de meeste gevallen moet de koelvloeistof ook vervangen worden. Dit is een preventieve maatregel: wanneer er slijtage aan een slang, reservoir of onderdeel geweest is, is de kans groot dat dit ook in de vloeistof terecht gekomen is. Aangezien dit schade aan kan brengen én alles toch al openligt, is het verstandig om direct alle koelvloeistof te vervangen zodat alles weer optimaal werkt.

Hoe weet ik of mijn koelvloeistof lekt?

Wanneer uw koelvloeistof onder peil is terwijl het eerst op peil was, weet u dat uw koelvloeistof lekt. Koelvloeistoflekkage moet uiteraard zo snel mogelijk opgelost worden. Koelvloeistof is namelijk een van de weinige manieren waarop de motor van de auto tijdens het rijden gekoeld wordt. De koelvloeistof is hierbij bijzonder effectief omdat het tussen de verschillende delen van de motor heenloopt. De werking van de koelvloeistof kan alleen gegarandeerd worden wanneer er genoeg vloeistof in het systeem aanwezig is. Op het moment dat er te weinig of geen koelvloeistof aanwezig is, wordt de motor in alle gevallen te heet.

Het kan uitwendige lekkage zijn. Bij uitwendige lekkage is er lekkage van koelvloeistof buiten de motor om. Dit kan lekkage aan een slang zijn, lekkage aan het reservoir of lekkage bij de waterpomp of de radiateur. Hoe vervelend dit ook is, het is de meest wenselijke vorm van lekkage omdat de koelvloeistof zich niet vermengt met de overige vloeistoffen in de auto. Lekkage van koelvloeistof op de motor is gemakkelijk schoon te maken wanneer de lekkage eenmaal verholpen is.

Is er geen uitwendige lekkage, maar daalt het koelvloeistofpeil wel? Dan is er waarschijnlijk sprake van inwendige lekkage. De oorzaak voor een inwendige lekkage is in de meeste gevallen een lekke koppakking. Wanneer u de dop van de koppakking losdraait en u een witte substantie aan de binnenkant van de dop ziet zitten, is de koppakking lek. De koelvloeistof mengt zich dan met de olie in de kop. Is hier geen witte substantie aanwezig maar zitten er wel witte sporen aan de peilstok van de olie? Ook dan lekt de koelvloeistof in de olie, alleen waarschijnlijk niet in de koppakking zelf.

Hoe kan ik mijn koelvloeistof lekkage oplossen?

Bij uitwendige lekkage kunt u in sommige gevallen zelf achterhalen wat er moet gebeuren, bij inwendige of verborgen uitwendige lekkage moet de auto naar de garage. Wat er precies moet gebeuren ligt uiteraard aan de oorzaak van de lekkage. Is een koppeling lek, dan is het een kleine ingreep waarbij alleen een nieuwe koppeling geplaatst wordt (tenzij de slangen versleten zijn). Is een slang lek geraakt, is het reservoir gaan lekken of is er een probleem met de waterpomp of de radiateur? Dan wordt eerst gekeken of een simpele reparatie afdoende is. Aangezien het een gesloten systeem is dat op druk staat tijdens het draaien van de motor is dit vaak niet genoeg.

Het vervangen van de beschadigde onderdelen of slangen is dan de enige juiste optie. Ook wordt hierbij vaak de koelvloeistof vervangen, zeker bij slijtage aan de binnenzijde van het systeem. Het risico bestaat dan dat er vuil in de vloeistof terecht gekomen is waardoor opstoppingen kunnen ontstaan. Wanneer dit gebeurt, raakt de motor alsnog oververhit omdat er niet optimaal gekoeld wordt.

Het vervangen van onderdelen aan het koelvloeistofsysteem zoals de waterpomp of de radiateur laat u gewoon over aan ServiceRight. Met onze service rond het ophalen en brengen van de auto weet u zeker dat u er geen omkijken naar heeft. Meldt u vooral wanneer er te weinig of geen koelvloeistof in het reservoir aanwezig is zodat wij hier rekening mee kunnen houden wanneer de auto opgehaald wordt. Stel het repareren van de auto vooral niet uit, een vastgelopen motor brengt namelijk veel hogere kosten met zich mee.