blog-image

augustus 27, 2018

Stuurbekrachtiging

In het ideale geval zou stuurbekrachtiging het stuur gemakkelijker kunnen maken zonder negatieve effecten op de bediening. De besturing zou nog steeds snel en nauwkeurig zijn zonder te gevoelig zijn om gemakkelijk te kunnen worden bediend. En de bestuurder zou toch kunnen vertellen wat de wielen te allen tijde deden. Alle autofabrikanten proberen die doelen te bereiken met hun stuurbekrachtigingssysteem. En voor het grootste deel slagen ze.

Veel auto’s van tegenwoordig en bijna alle vrachtwagen en bedrijfswagens zijn voorzien van stuurbekrachtiging. Stuurbekrachtiging vergemakkelijkt het parkeren en andere lage snelheden aanzienlijk. En het is een praktische noodzaak voor zwaardere voertuigen en voor bestuurders die niet erg sterk zijn. Maar hoe beïnvloedt dit de afhandeling?

Stuurbekrachtiging is ongeveer zoals het klinkt: een stuurbekrachtiging helpt de bestuurder de wielen te laten draaien met behulp van hydraulische of elektrische stroom of in andere gevallen beide. Het systeem kan alleen een nuttige duwtje geven of het kan al het werk zelf doen als reactie op de beweging van het stuur. Het draaien van de auto met stuurbekrachtiging kost minder moeite dan anders het geval zou zijn. Indien dit niet het geval is en u problemen heeft met de stuurbekrachtiging. Moet u waarschijnlijk uw stuurbekrachtigingspomp vervangen.

Automobiel stuurbekrachtigingssysteem variëren sterk in ontwerp, maar een typische hydraulische opstelling omvat het volgende:

  • Een op het stuurwiel gemonteerde sensor die kracht of koppel detecteert. In feite “weet” het systeem wanneer de bestuurder het stuurwiel draait en het wiel van de auto nog niet is ingehaald, zodat het systeem hulp kan bieden wanneer dat nodig is.
  • Een pomp, aangedreven door de motor van de auto. Meestal door middel van een riem om de druk in de stuurbekrachtigingsvloeistof te verhogen tot wel 100 keer de luchtdruk.
  • Een verzameling kleppen die het hogedrukfluïdum. Door slangen of metalen buizen naar de ene of naar de andere kant van het stuursysteem leiden, afhankelijk van hoe het stuurwiel is gedraaid.
  • Aandrijvingen. Waarmee het hogedruk stuurbekrachtigingsfluïdum de voorwielen naar de ene of de andere kant duwt (afhankelijk van de details van de auto met tandheugel  of recirculerende kogelbesturing).

Elektrische stuurbekrachtigingssystemen werken anders maar bereiken vergelijkbare resultaten.

Hoe stuurbekrachtiging de bediening beïnvloedt

Toch is er altijd minstens een effect. Het is erg moeilijk om een ​​stuurbekrachtigingssysteem te ontwerpen dat gemakkelijk manoeuvreert op lage snelheid en mogelijk maakt en toch goede feedback aan de bestuurder biedt. Geen reeds ontworpen stuurbekrachtiging kan de het gevoel geven van een goed ontworpen handmatige bediening van een sportwagen zoals een Lotus Elise. Er zijn compromissen tussen betrokken, en de stuurbekrachtigingssystemen van sommige voertuigen benadrukken het gevoel van de weg, zoals in een Porsche Boxster, terwijl anderen het rijcomfort bevorderen zoals in de meeste sedans. In prestatieauto’s kan het sturen soms wat zwaar aanvoelen hoewel lang niet zo veel als in auto’s met handmatige besturing. Terwijl in luxeauto’s of in het bijzonder in grote bedrijfswagens zoals een Chevy Suburban de besturing vingertoplicht kan aanvoelen zelfs bij het parkeren. Het stuur mag nooit trillen.

stuur bekrachtiging

Een gerelateerd fenomeen is dat er misschien een “dode plek” is wanneer de wielen gecentreerd zijn met andere woorden een lichte draai aan het stuur lijkt misschien helemaal niet te draaien of de besturing lijkt traag te zijn totdat het stuur veel gedraaid wordt. Deze dode plek varieert van auto tot auto. Nogmaals, prestatieauto’s bieden meestal nauwkeuriger feedback en hebben daardoor minder een dood punt, maar kunnen zich als gevolg daarvan supersnel voelen bij hoge snelheid, terwijl luxe modellen misschien wat trager aanvoelen in ruil voor minder krampachtigheid. Fabrikanten werken voortdurend aan verbeteringen die ervoor zorgen dat chauffeurs het beste van beide werelden hebben, maar de systemen zijn nog niet perfect, dus er is altijd een compromis.  

Het grootste effect op de besturing dat het gevolg is van stuurbekrachtiging is echter wat er gebeurt als het systeem uitvalt. Uitval van de stuurbekrachtiging is zeer zeldzaam, maar het is belangrijk om te weten wat u kunt verwachten als dit wel gebeurt.

De meest voorkomende redenen voor uitval van stuurbekrachtiging zijn:

  • Vloeistofverlies door langzaam of plotseling lek (alleen hydraulische systemen)
  • Pompstoring (alleen hydraulische systemen)
  • Verlies van vermogen (hydraulische en elektrische systemen), hetzij vanwege motorstoring of vanwege verlies van vermogen aan het stuursysteem alleen

Als uw stuurbekrachtiging uitgaat kan het erg moeilijk worden om de auto te besturen. Een stuursysteem dat is ontworpen om met krachtondersteuning te werken is niet bedoeld om zonder die kracht te rijden. En vanwege stuurwielverhoudingen, andere geometrische overwegingen en weerstand in het systeem, kan het verrassend moeilijk zijn om aan het stuur te draaien wanneer dit gebeurt. Als dit gebeurt wanneer u op hoge snelheid rijdt, kan het resultaat beangstigend zijn, omdat het kan lijken alsof u de controle over het stuurwiel bent kwijtgeraakt.

Wat moet je doen als je stuurbekrachtiging faalt? 

Ten eerste, geen paniek. Het lijkt misschien alsof je je auto helemaal niet kunt besturen, maar dat kan, het is gewoon moeilijker. Vertraag zacht. Rem niet tegen de rem. Merk op dat de remmen ook moeilijker te gebruiken kunnen zijn (als de oorzaak van de storing een verlies van vermogen aan het hele voertuig was), maar net als bij het sturen dat ze werken, hebben ze gewoon meer kracht nodig.

Als u in het verkeer bent, schakelt u de alarmknipperlichten in (knipperlichten). Trek langzaam naar de kant van de weg; nogmaals, het kan moeilijk zijn om aan het stuur te draaien, maar het is mogelijk. Als u eenmaal veilig van de weg bent getrokken, schakel je het stuur meteen uit. Het kan veilig zijn, wellicht harder om met de auto te rijden, maar er kan ook een mechanisch probleem zijn dat het onveilig maakt.