blog-image

maart 13, 2019

Stuurbekrachtigingpomp vervangen

In deze blog leggen wij u uit wat een stuurbekrachtigingspomp is en hoe deze werkt.

Wat is een stuurbekrachtiging?

Een stuurbekrachtiging is in het kort dat de mogelijkheid er is om sturen makkelijker te maken. De kracht die bestuurder inzet om zijn wielen te draaien is door de stuurbekrachteging niet zo zwaar.
Als de stuurbekrachteging defect is merkt de bestuurder dat meteen. U moet dan meer kracht zetten en dus is het zwaarder om uw banden te laten draaien op de weg.

Wat is de stuurbekrachtigingspomp en hoe werkt dit?

De stuurbekrachtingspomp is een door een riem aangedreven of elektrisch aangedreven hydraulische pomp die de hydraulische druk genereert die nodig is om stuurbekrachtiging mogelijk te maken. Het ontwikkelt uitgangsdrukken van 70,30696 kg/cm2 of meer. De uitvoer van de pomp wordt naar de stuurinrichting geleid dit is vaak een eenheid met tandheugel en rondsel waarbij de hydraulische druk op het stuurhuis wordt gedrukt. Waardoor de inspanning die het anders zou hebben om het stuurwiel te draaien wordt verminderd.

Er zijn 5 symptomen van een slechte of falende stuurbekrachtingspomp. Dus als u dit merkt bij uw auto. Laat de pomp dan zo snel mogelijk inspecteren door een professionele monteur. 

Symptomen van een slechte of falende stuurbekrachtigingspomp:

1. Geluidsgeluiden terwijl je aan het wiel draait

Een zeurend geluid terwijl u aan het stuur van uw auto draait geeft aan dat er iets mis is met je stuurbekrachtiging. Het kan een lek in de stuurbekrachtigingspomp zijn of het vloeistofpeil kan laag zijn. Als het niveau van de stuurbekrachtigingsvloeistof zo lang te lang blijft kan dit het volledige stuurbekrachtigingssysteem beschadigen. Hoe dan ook de stuurbekrachtigingspomp moet worden bekeken en mogelijk vervangen door een professional.

2. Stuurwiel traag om te reageren of stijf

Als je in een bocht bent en je stuurt langzaamaan om te reageren op de invoer van het stuur dan is de kans groot dat je stuurbekrachtigingspomp defect raakt. Vooral als hij gepaard gaat met een zeurend geluid. Het stuurwiel kan ook stijf aanvoelen tijdens het draaien. Een andere aanwijzing voor een storing in de stuurbekrachtigingspomp. Stuurproblemen vragen vaak om een ​​vervangende stuurbekrachtigingspomp.

3. Piepende geluiden wanneer het voertuig start

Een defecte stuurbekrachtigingspomp kan ook bijdragen aan piepende geluiden bij het starten van het voertuig. Hoewel ze ook kunnen optreden tijdens scherpe bochten. Als het lijkt alsof het uit de motorkap van uw voertuig komt is dit een teken van een falende stuurbekrachtigingspomp waardoor de riem uitglijdt.

4. Lekkende geluiden

Krommende geluiden zijn een teken van een gebrek aan vloeistof in het stuurbekrachtigingssysteem en kunnen uiteindelijk het hele systeem beschadigen inclusief het stuurhuis en de lijnen. Ze zullen steeds erger worden als je stuurbekrachtigingspomp blijft falen en kan leiden tot een complete vervanging van het stuurbekrachtigingssysteem.

5. Roodachtig-bruine plas onder auto

Hoewel het ook uit de leidingen, slangen en andere stuurinrichtingen kan zijn kan de stuurbekrachtigingspomp lekken door een scheur in het pomphuis of het reservoir. Een rode of roodbruine plas onder uw auto wijst naar de stuurbekrachtigingspomp. De pomp moet worden gediagnosticeerd door een monteur en de meest waarschijnlijke vervanging.

Zodra u ongewone geluiden uit uw voertuig opmerkt of de besturing stijf of langzaam reageert laat dan uw stuurbekrachtigingspomp nakijken en indien nodig vervangen. Stuurbekrachtiging is een essentieel onderdeel van uw voertuig en dit is een probleem met de veiligheid, dus het moet zo snel mogelijk door een professional worden behandeld. Bij ServiceRight kunt u een auto diagnose doen. Om te analyseren wat het probleem is aan uw auto.

Is het veilig om met een stuurbekrachtigingspomp probleem te rijden?

Nee, dit is niet veilig. Als de stuurbekrachtingspomp wordt gebruikt zonder voldoende hoeveelheid vloeistof en het pompreservoir geen vloeistof vasthoudt vanwege een grote lek. Kan de pomp vastlopen waardoor de kronkelige riem zou breken en u mogelijk vastloopt. Als de pomp draait en er voldoende vloeistof is, maar er is geen stroomondersteuning zal het veel meer inspanning eisen om het stuurwiel te laten draaien en dat brengt inherente veiligheidsrisico’s met zich mee. Over het algemeen is het verstandig om onmiddellijk reparaties uit te voeren als u een probleem vermoedt met een onderdeel van het stuurbekrachtingssysteem van uw auto.