blog-image

mei 22, 2019

Zijn de zonne-auto’s in opkomst?

Het aantal elektrische auto’s dat rondrijdt in Nederland stijgt. Zo’n HV of EV voor de deur kan een auto-eigenaar behoorlijk veel brandstofkosten besparen, maar zijn deze auto’s nu echt 100 procent groen? Een volledig elektrische auto is enkel milieuneutraal wanneer deze wordt opgeladen met groene stroom. Wanneer de auto op grijze stroom rijdt, zal deze indirect toch het milieu vervuilen. Natuurlijk kan men energieleveranciers vergelijken om zo een leverancier te vinden die groene stroom aanbiedt. Ook kunnen er zonnepanelen op het dak van het huis worden geplaatst om zo zelf groene stroom op te wekken, maar er wordt zelfs gewerkt aan een nog directere aanpak: zonnepanelen integreren in de autodaken zelf!

Geen CO2-uitstoot

Hoewel elektrische auto’s die op grijze stroom rijden minder CO2 uitstoten dan een benzineauto, wil een eigenaar natuurlijk het liefst volledig uitstootvrij rijden. Verschillende automerken spelen hierop in. Zo is Hyundai al bezig met het ontwerpen van auto’s met silicium zonnepanelen, semi-transparante zonnepanelen en lichtgewicht flexibele zonnepanelen.

Het is niet gratis

Het eerste dat een potentiële koper zichzelf afvraagt is natuurlijk wat een auto kost.

De zonne-auto klinkt natuurlijk zeer futuristisch en hightech in de oren, maar helaas zijn er ook veel nadelen. Een van de grootste problemen is ongetwijfeld het kapitaal dat nodig is om deze auto te produceren en aan te schaffen. Autofabrikanten zullen flink moeten investeren om een waardige zonne-auto op de markt te brengen en momenteel is die investering het voor velen nog niet waard. Veel automerken zien liever eerst de huidige elektrische auto’s wat populairder worden, voordat ze stappen ondernemen om zonne-auto’s te produceren.

Het gewicht en het oppervlak

Naast de torenhoge aanschafwaarde werkt ook het gewicht van de auto in zijn nadeel. De zonne-auto’s die gebruikt worden voor races, wegen aanzienlijk minder dan de auto’s waar de gemiddelde auto-eigenaar in rijdt. Om de zwaardere auto’s van genoeg stroom te voorzien, zijn er dus heel wat zonnecellen nodig. Op dit moment bieden zonnecellen nog een te laag rendement, want zelfs wanneer men het volledige oppervlak van de auto zou laten bedekken met zonnepanelen, zou dit nog niet genoeg stroom opwekken. Bovendien zijn de zonne-auto’s voor consumenten op dit moment nog niet goedgekeurd voor openbare wegen.

Lage opbrengst

Zelfs de lichtgewicht zonne-auto’s die deelnemen aan zonneraces, rijden deze races slechts gedeeltelijk op hun eigen zonne-energie. De elektrische auto’s die hopelijk binnenkort voor consumenten op de markt zijn, zullen dus niet enkel en alleen op zonne-energie kunnen rijden. Een zonne-auto die enkel op zijn eigen zonne-energie kan rijden, is op dit moment alleen een optie voor auto-eigenaren die weinig rijden. Heel weinig. Zo zou de Sion van Sion Motors 30 kilometer per dag kunnen afleggen op enkel zonne-energie. Deze auto is dus vooral geschikt voor mensen die heel dicht bij huis werken, vooral als ze doordeweeks de fiets boven de auto verkiezen. Dan kunnen ze in het weekend namelijk 150 kilometer rondcruisen in hun auto van de toekomst!