Een wiellager is een lager dat zich bevindt tussen de wielnaaf en het bijbehorende wiel. De wegligging hangt af van de kwaliteit en regelmatig onderhoud van dit onderdeel. Deze kleine stalen kogels zijn verantwoordelijk voor het laten draaien van de wielen met zo min mogelijk wrijving, terwijl het gewicht van uw voertuig wordt ondersteund.
Als een versleten wiellager niet wordt vervangen, kan dat uiteindelijk resulteren in een vastloper. Als de auto in bochten een ratelend of tikkend geluid maakt, kan dat een indicatie zijn dat de wiellagers versleten zijn. Als de auto tijdens het rijden een zoemend geluid maakt is de meest voor de hand liggende oorzaak een versleten of beschadigd wiellager. Als je daarmee lang blijft doorrijden, gaat het zoemen over in bonken. Dan kan je niet meer veilig verder rijden.
De installatie van een nieuwe wiellager neemt gemiddeld 60 minuten in beslag. Het vervangen van de wiellager kan een dure klus zijn. De gemiddelde prijs ligt meestal tussen de 350 en 450 euro. Die wiellager vervangen kosten kunnen echter sterk uiteen lopen en zijn van meerdere factoren afhankelijk. Wij bieden een wiellager vervangen service aan vanaf € 89,-. Voer je kenteken in om de exacte kosten voor jouw auto te achterhalen. Installeer je de wiellagers zelf dan bespaar je op installatiekosten. Toch kan het soms duurder uitpakken wanneer je de installatie zelf besluit te doen. Zo kunnen er dingen misgaan waardoor je meer geld kwijt bent aan het einde van de rit. Het is daarom altijd veiliger om een wiellager te laten vervangen in plaats van het zelf te doen.
Als de wiellagers versleten zijn, hoor je vaak een brommend of fluitend geluid tijdens het rijden. Bij een defecte lager hoor je vanaf een bepaalde snelheid een continue zoemend of brommend geluid die in toonhoogte verandert naarmate de snelheid omhoog gaat. Bij het laten uitrollen van de auto in vrij op een mooie vlakke weg, lukt het vaak dat onderscheid snel waar te nemen. Een defecte wiellager kan eventueel ook vaak herkend worden aan een gonzend geluid dat ook toeneemt bij hogere voertuig snelheden. Het geluid bij een defect wiellager verandert vaak bij het nemen van bochten. Als er bijvoorbeeld een wiellager aan de linkerzijde van het voertuig defect is, zal het geluid harder zijn als de linker wielen meer belast worden. Dat gebeurt als er naar rechts gestuurd wordt; er ontstaan dan meer dwarskrachten en gewichten op de linker wielen. Bij het naar links sturen zullen de rechter wielen meer belast worden, waardoor het geluid minder wordt. Wanneer het geluid niet verandert bij bochten naar links of naar rechts sturen, is de kans groter dat er cupvorming aan de banden aanwezig is. Het cuppen van banden is een onregelmatige zaagtandslijtage rond de gehele band op één of beide schouders.
Een wiellager maakt het mogelijk dat het wiel om zijn as kan draaien. Het wiellager zorgt voor een soepele overbrenging van de beweging tussen de aandrijfas en het fusee. Goed functionerende wiellagers zorgen ervoor dat de wielen met zo min mogelijk weerstand kunnen draaien.
Wiellagers zijn meestal uitgevoerd als hoekcontactlager, groefkogellager of conische rollager.
Het wiellager in de onderstaande afbeelding wordt in het fusee geperst. De naaf wordt in de binnenste ring van het wiellager geperst. Het wiellager verbindt dus de draaiende naaf met het fusee. De aandrijfas zorgt voor de krachtoverbrenging van de transmissie naar het wiel. De buitenste spiebanen van de homokineet worden in de binnenste spiebanen van de naaf geschoven. De aandrijfkrachten van de aandrijfas worden hiermee doorgegeven aan de naaf, waar de remschijf en het wiel worden bevestigd.
Tegenwoordig wordt de magneetring van het ABS vaak in het wiellager geïntegreerd. Er is in dat geval geen tandkrans meer aanwezig die normaalgesproken tegen de naaf gemonteerd zit. Een magneto-resistieve sensor (MRE-sensor) oftewel een Hall-sensor, registreert de snelheid van het wiel doordat de magneetjes in de magneetring langs de sensor beweegt. Deze ABS-sensor zendt aan de hand van de snelheid van de magneetring een bloksignaal naar de ABS-regeleenheid.
Krik voor het controleren van de wiellagers de auto op en controleer het wiel zowel horizontaal als verticaal op speling, als hierbij veel speling is en/of een bonkend geluid vrijkomt is het wiellager versleten en zal deze moeten worden vervangen. Zoals eerder aangegeven moet er ook gecontroleerd worden als het wiel draait. Schakel daarom de hulp van iemand in, die samen met u kunt nagaan wat de status van de wiellagers is. Laat de persoon die u helpt dan ook een flinke zwiep aan het wiel geven om te controleren of het lager een zingend, brommend of fluitend geluid maakt. Bij een versleten wiellager is dit namelijk heel goed hoorbaar. Graag geven wij nog een extra tip mee en dat is: vergelijk bij twijfel de wielen die op een as draaien.
Gratis haal- en brengservice
Stap 1
Selecteer op onze website uw auto onderhoud & u ziet direct onze voordeelprijs.
Stap 2
Kies een datum en garage waarop u het onderhoud uit wilt laten voeren.
Stap 3
Uw auto is in goede handen bij een van onze erkende garages bij u in de buurt.
Gratis landelijk ophalen en afleveren vanuit huis of werk
Landelijk online platform met klantenservice
Alle bij ServiceRight aangesloten servicepunten zijn erkend door o.a. RDW
Garantie op onderdelen en arbeid
Fabrieksgarantie blijft te allen tijde gewaarborgd
Grote beurt NU tijdelijk 20% korting!
Verversen van olie en diverse filters
Afstempelen onderhoudsboekje
Garantie (6 mnd)
Car cleaning tijdelijk 20% korting!
Verversen van olie en diverse filters
Afstempelen onderhoudsboekje
6 maanden garantie
Kleine beurt NU tijdelijk 20% korting!
Verversen van olie en de oliefilter
Afstempelen onderhoudsboekje
6 maanden garantie